Skocz do treści

Integracja sensoryczna – Skarżysko-Kamienna

Co może wskazywać na zaburzenia procesów integracji sensorycznej?

  • Sen – problemy z zasypianiem, częste wybudzanie się, budzenie się z krzykiem i płaczem.
  • Samoregulacja – trudności z wyciszaniem się, częsty płacz, napady wybuchów złości, drażliwość, hałaśliwość.
  • Jedzenie – problemy z odruchem ssania w okresie noworodkowym, problemy z wprowadzaniem nowych pokarmów, częsty odruch wymiotny. Unikanie pewnych pokarmów ze względu na ich konsystencję lub fakturę.
  • Dotyk – unikanie dotyku innych osób, odpychanie się od rodzica, nietolerowanie ubrania (szwy, metki, struktura materiału, czapki, szaliki) i zabiegów higienicznych (mycie, kremowanie, czesanie, obcinanie paznokci, mycie włosów czy zębów), unikanie zabaw podczas, których dziecko może się pobrudzić.
  • Czucie głębokie – uderzanie główką o ścianę lub łóżeczko, gryzienie, szczypanie, ściskanie siebie lub innych, brak wyczucia siły- zbyt mocne i siłowe zachowania w kontaktach z innymi, potrzeba mocnego dotyku.
  • Ruch – protest przy nagłych zmianach położenia ciała w przestrzeni, niechęć do przebywania w określonych pozycjach, potrzeba bycia w ciągłym ruchu, niezgrabność, słaba równowaga, ciągłe potykanie się, wpadanie na przedmioty, nadmierne huśtanie się lub kręcenie, wybieranie tylko określonych aktywności na placu zabaw przy unikaniu innych.
  • Słuch – wybudzanie się przy cichych dźwiękach, negatywna reakcja na pewne dźwięki (odkurzacz, suszarka, blender), pobudzenie lub lęk w miejscach o dużej intensywności i różnorodności dźwięków (galerie handlowe).
  • Wzrok – duża wrażliwość na jasne światło, pobudzenie w miejscach zatłoczonych, z dużą ilością bodźców wzrokowych.
  • Emocje – problem z oddzieleniem od opiekuna, brak reakcji na zakazy, drażliwość i nadmierna labilność emocjonalna (od śmiechu do płaczu).
  • Nieprawidłowe napięcie mięśniowe, wady postawy, chodzenie na palcach.
  • Problemy z koncentracją uwagi zwłaszcza w grupie.
  • Zbyt duża ruchliwość dziecka lub odwrotnie preferowanie siedzącego trybu życia, unikanie zabaw i gier ruchowych.
  • Niezgrabność ruchowa, obniżona równowaga i koordynacja, problem z uczeniem się nowych umiejętności.
  • Problemy w czynnościach precyzyjnych takich jak: pisanie, cięcie, rysowanie, nawlekanie.
  • Problemy z opanowaniem umiejętności pisania i czytania.
  • Nadwrażliwość na dotyk przejawiająca się unikaniem czynności higienicznych, metek, ubrań o określonej fakturze, zabaw w piasku i masach plastycznych, nadmierne reakcje na pobrudzenie.
  • Unikanie huśtawek, zjeżdżalni, karuzeli, drabinek lub nadmierne poszukiwanie tego typu zabaw.
  • Unikanie miejsc zatłoczonych, głośnych, nieprzewidywalnych lub po pobycie w takim miejscu nadmierne pobudzenie, zdenerwowanie.
  • Poszukiwanie mocnego dotyku, uderzania i uciskania swoim ciałem innych ludzi lub przedmioty.
  • Nadwrażliwość na różne dźwięki i hałas.
  • Nadwrażliwość na bodźce wzrokowe: światło, pobudzenie lub brak skupienia uwagi w miejscach o dużej ilości kolorów, świateł, ludzi.
  • Nadwrażliwość na zapachy, odmowa jedzenia pokarmów ze względu na ich zapach, łatwy odruch wymiotny ze względu na zapach.
  • Unikanie niektórych smaków, konsystencji pokarmów.

Terapia integracji sensorycznej bywa nazywana nauką poprzez zabawę, ponieważ zajęcia, zachowując pozór jedynie wesołej zabawy, dostarczają dziecku tych bodźców, na które jego system nerwowy ma największe zapotrzebowanie. Ćwiczenia są prowadzone przez specjalistów, w sali wyposażonej w profesjonalny sprzęt do terapii integracji sensorycznej oraz zabawki, które służą stymulacji systemu wzrokowego, słuchowego, węchowego oraz dotykowego.

W czasie zajęć dostarczamy dziecku kontrolowaną ilość wrażeń sensorycznych – z systemu przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, wzrokowego, węchowego oraz słuchowego. Zadania są tak dobrane, aby znajdowały się w strefie najbliższego rozwoju dziecka – nie są ani zbyt łatwe, ani zbyt trudne, a co więcej – atrakcyjne i interesujące. Zdobywane w czasie zajęć nowe umiejętności wzmacniają w dziecku poczucie własnej wartości i sprawstwa, a dostarczane wrażenia poprawiają działanie systemu nerwowego.